Grödinge
06-09-27
EU:s
konstitutionsförslag: Det fortsatta schackrandet
EU måste rätta
sig efter folket!
EU:s
konstitutionsförslag undertecknades den 29 oktober
2004 i Rom av EU:s stats- och regeringschefer. Det
skulle sedan ratificeras, godkännas, av medlemsländerna
enligt deras konstitutioner. De franska och holländska
folken röstade Nej i folkomröstningarna den 29 maj
resp. 1 juni 2005. Därmed skulle grundlagsförslaget
ha fallit, eftersom enhällighet behövs för godkännande.
En ändring av förslaget kräver en ny
regeringskonferens och en ny ratificeringsprocess.
I stället för
att följa folkrätten och ogiltigförklara
konstitutionsförslaget utlyste EU:s stats- och
regeringschefer den 16-17 juni 2005 en period av ett
år för ”reflektion”. Men samtidigt fortsatte
ratificeringen av grundlagsförslaget, t. ex i
Luxemburg där man kunde förvänta sig ett Ja, medan
den avbröts i t. ex Storbritannien, där allt pekade
på ett massivt Nej.
EU:s stats- och
regeringschefer vägrar helt odemokratiskt att
respektera Nej i folkomröstningar liksom majoriteten
i EU parlamentet, som den 19 januari 2006 avvisade ett
förslag om utarbetande av ett nytt förslag. Majoriteten
”stödde därmed uppfattningen, att den befintliga
texten ska bibehållas, möjligen med några tillägg
(protokoll eller förklaringar) som ’tillmö-tesgår’
de uppfattningar som kommit till uttryck i Frankrike
och Nederländerna.” (Kommittén för EU-debatt,
2006-01-20). I klartext betyder det, att EU-eliterna söker
undvika en ny ratificeringsprocess och avser att köra
över de franska och holländska folkens Nej. Men de
vill avvakta det holländska parlamentsvalet och det
franska presidentvalet, som äger rum i maj 2007,
eftersom det skulle vara otaktiskt av EU-eliterna att
svika sina folk innan de blivit valda. Det är säkrare
att vänta till efter valen.
Därför ”förlängde”
EU:s stats- och regeringschefer
”reflektionsperioden” med ett år på mötet den
15-16 juni i år. Tidtabellen blev tydlig: man
avvaktar valen, men skall allt vara klart
2009, då en ytterligare utvidgning utöver 27
medlemmar kräver nya röstregler.
Lägligt nog har
en av EU:s stormakter, Tyskland ordförandeskapet i EU
första halvåret 2007 och koalitionsregeringen mellan
CDU/CSU och SPD har i sin överenskommelse från den
11 november 2005 lovat att fortsätta den s.k.
ratificeringen av Europas konstitutionella fördrag. I
ett tal den 22 sept. i år i Berlin fortsatte den
tyska förbundskanslern Angela Merkel den linjen:
”Jag är emot att plocka ut valda delar. Det här
handlar inte om att välja ut sådant som man lätt
kan komma överens om och lämna resten till kommande
ordförandeskap. Det handlar om att ha ambitionen att
lösa helheten.” (Kommittén för EU-debatt,
06-09-25). Efter mötet den 21-22 sept. i Tammerfors
med EU:s justitieministrar sade Tysklands
justitieminister Brigitte Zypries :”Så fort man börjar
plocka ut delar devalveras hela frågan, det är framför
allt det som oroar oss. Vi vill att det
konstitutionella fördraget ska kunna träda i kraft i
sin helhet.” (Kommittén för EU-debatt, 06-09-25).
Det är alltså inget tvivel om vad målet är.
Alliansen för
Sverige avvaktar. ”Den nya svenska regeringen kommer
inte att ratificera det vilande förslaget till
EU-konstitution. Det sade moderatledaren Fredrik
Reinfeldt i samband
med att de borgerliga partiledarna på måndagen
(25/9) fortsatte regeringsförhandlingarna.
’Det finns nu i
ärlighetens namn inte någon säker konstitution att
förhålla sig till, eftersom den ligger på is i hela
EU-systemet’, säger moderatledaren till TT.
Enligt Reinfeldt
finns det ’en förväntan att man möjligen kan röra
processen framåt’ under nästa halvårs tyska
EU-ordförandeskap men han är osäker på om det
kommer att vara möjligt.
’Just det faktum
att många länder ratificerat kommer naturligtvis att
vara en del av diskussionen men i och med att vi har
nej i två länder (Frankrike och Nederländerna) måste
det också ha en påverkan på processen….. Innan
allt detta är utsorterat så är det svårt att veta
hur vi i Sverige ska förhålla oss’, menar
Reinfeldt.” (Kommittén för EU-debatt, 06-09-25)
Vi fortsätter att
kräva, att de franska och holländska folkens Nej ska
respekteras och att grundlagsförslaget sålunda ska
ogiltigförklaras. Folkviljan måste respekteras även
om folket röstar Nej. Något annat är helt
odemokratiskt. Sverige måste säga ifrån i EU, att
Nej:en ska respekteras och lägga in sitt veto!
Avgörande
genom folkomröstning
Skulle en ny
tidsplan för riksdagsbehandlingen av konstitutionsförslaget
ändå fastställas, kräver vi ett avgörande genom
en svensk folkomröstning. För statsskickets regler
ska inte bestämmas av politikerna själva utan av
folket, som berörs och 7 miljoner röstberättigade i
Sverige är fler än 349 i riksdagen!
Nätverket för
folkomröstning om EU:s nya grundlag - Botkyrka
|