EU:s
grundlagsförslag hotar vår självbestämmanderätt och demokrati
Vi fortsätter, att kräva i första hand
att konstitutionsförslaget ogiltigförklaras och i andra hand
en avgörande svensk folkomröstning!
EU:s
konstitutionsförslag skulle ha fallit efter de franska och
holländska folkens Nej i folkomröstningarna den 29 maj resp 1
juni 2005, eftersom enhällighet krävs för godkännande. Men
starka krafter inom EU:s institutioner och eliter vägrar
fortfarande helt odemokratiskt att respektera folkviljan vid
Nej i folkomröstningar. Det framgick vid statsminister Fredrik
Reinfeldts besök den 22 nov 2006 i Bryssel, där han träffade
bl.a EU-kommissionens ordf Manuel Barroso och vice ordf Margot
Wallström. Svenska Dagbladet skrev om det den 23 nov : ”I
diskussionen frågade Margot Wall-ström statsministern hur
Sverige tänkte slutföra sin avbrutna ratifikation av det
konstitutionella fördraget. Sverige har ju folkrättsligt en
förpliktelse att gå vidare och i riksdagen finns ett brett
stöd för att godkänna fördraget. Men Reinfeldts hållning i
Bryssel var politiskt undanglidande med hänvisning till att
förslaget ligger på is efter folkomröstningarna i Frankrike
och Nederländerna.” Sverige har inte en folkrättslig
förpliktelse att gå vidare med ratificeringen (godkännandet).
Tvärtom kan Sverige konstatera, att med de franska och
holländska folkens Nej har konstitutionsförslaget fallit, och
lägga in sitt veto av det skälet och så följa folkrätten. Men
den 5 dec ratificerade Finland konstitutionsförslaget under
sitt EU-ordförandeskap.
Den finska
EU-ministern Paula Lehtomäki berättade i en intervju i Svenska
Dagbladet den 16 nov om EU:s stats- och regeringschefers möte
den 14-15 dec. ”Vi talar med alla regeringar och kommer att
rapportera muntligt om hur förslaget ska kunna aktiveras på
nytt. Sedan blir det Tysklands uppgift att gå vidare.” På
frågan: ”Så förslaget är inte dött?” blev svaret: ”Nej, det
lever och vi diskuterar det. Och i Finland blir det godkänt i
riksdagen de närmaste veckorna. Vi tycker att vi har både en
rätt och skyldighet att ratificera det eftersom vi skrivit på
det.”
Först den
17 jan. 2007 kunde Svenska Dagbladet motsträvigt konstatera
vad som gäller folkrättsligt. ”Formellt sett är dagsläget helt
glasklart. Förslaget har fallit. Men tillskyndarna framhäver
att en stor majoritet står bakom det…. Det handlar om att
förändra de internationella fördrag som reglerar EU och som är
ingångna mellan (självständiga) nationalstater och då gäller
folkrättens krav på enhällighet. Alla EU:s medlemsländer måste
godkänna förslaget för att det skall träda i kraft.”
Och ett
förändrat konstitutionellt fördrag kräver en ny
regeringskonferens och en ny ratificeringsprocess enligt
folkrätten. Det har också den tyska författningsdomstolen gett
uttryck för. ”Den tyska författningsdomstolen har beslutat
skjuta upp beslutet om huruvida den nya EU-konstitutionen står
i överensstämmelse med landets grund-lag…. ’Vi ser det inte
som en prioriterad fråga att fatta ett avgörande om
EU-konstitutionen…. Det kommande tyska EU-ordförandeskapet
tänker lägga fram en färdplan för hur ett nytt och sannolikt
förändrat fördrag ska kunna träda i kraft 2009. Om
förändringar görs måste såväl förbundsdagen som förbundsrådet
ta ställning på nytt’, säger en talesman för
författningsdomstolen till Reuters.” Kommittén för EU-debatt
06-11-01.
Men
EU-kommissionens vice ordförande Margot Wallström framhärdar i
en intervju den 17 febr 2007 i Aftonbladet om hur bl.a knuten
med folkens Nej i Frankrike och Holland ska lösas upp. ”
Wallström och hennes grupp/den s.k. Amato-gruppen/har inget
färdigt förslag, men hon anger ändå hur en kompromiss kan se
ut.
” Det
första är att sluta tala om konstitution. Jag tror det var
oklokt från början, säger hon.
För det andra kan man särskilja
det som är nytt från det som redan ingår i gällande fördrag.
Då blir det tydligare vilka förändringar som föreslås.
En tredje
förändring är att bifoga ett protokoll eller liknande som
betonar EU:s sociala roll. Nya områden, som klimatpolitiken,
kan tas med.
Tillsammans tar de här förändringarna hänsyn till de olika
invändningar som länderna har. Men inte så stora att de som
sagt ja behöver fatta nya beslut.”
Det
Wallström pratar om är fortfarande ett förändrat fördrag som
enligt folkrätten kräver en ny ratificeringsprocess för alla
27 medlemsländerna, för det ska ju ha en substans, som tar
”hänsyn till de invändningar som länderna har”. Och
konstitutionsförslagets artikel lV-442 är tydlig om protokoll
och bilagor som en del av fördraget. ”Protokollen och
bilagorna till detta fördrag skall utgöra en integrerande del
av fördraget.” Är det bara fråga om kosmetiska ändringar som
förevändning för att vända Nej i folkomröstningar till Ja i
parlamenten, då är det bara ett enda odemokratiskt
lurendrejeri.
Skulle en
ny tidsplan för riksdagsbehandlingen av grundlagsförslaget
fastställas, kräver vi ett avgörande genom en svensk
folkomröstning. För statsskickets regler ska inte bestämmas av
politikerna själva utan av folket som berörs
och 7 miljoner röstberättigade i Sverige är fler än 349 i
riksdagen.
Grödinge
2007 – 03 – 04
Folkrörelsen Nej till EU – Botkyrka
|